torsdag 30 oktober 2008

Ännu fler rosor...

Äntligen får jag använda datorn!
Dottern har inget internet på sin och sonen kan inte använda sitt nya spel på sin.
Gissa vem som får använda min i sista hand?
Jag har mycket att ta igen, så det blir till att hälsa på er ikväll, så gott jag hinner.
Måste passa på att tacka för alla snälla kommentarer jag får också. Det är så roligt att läsa dem.

Förra veckan var det fullt upp.
På torsdagen var det STA möte i Alnarp. Det var Inge Knutsson som visade bilder från sin underbara trädgård. Jag kom hem med 5 vinster från lotteriet (jag vann 2 st och mannen 3) samt en orkidé och en fylld dillpion. En lyckad kväll alltså!

På fredagen bar det då iväg till Norrköping och ombudsmöte med STA.
Det var händelserika och intensiva dagar.
Jag hann dock komma iväg till Skolgatan 14 och shoppa lite, en zinkstrut, 2 väggkrokar (franska liljor) och en ljusstake till julgransljus i form av en gammal bakform.
Är ni intresserade av vad som beslutades på mötet så finns det här, se under nyheter.
Några bilder från Norrköping:
Utsikt mot Rådhuset från hotellfönstret.
Det finns alltid så fina planteringar utplacerade. Dessa fanns lite här och var. Det var snyggt och lyste upp gatorna.
Lite vackert utanför en butik.

I går var jag och barnen i Ullared och shoppade loss. Det var lite otäckt på ditvägen, för det kom en rejäl hagelskur så vi fick krypa fram i 40. Det hade precis hänt en rejäl olycka framför oss, så vi blev stoppade och fick vänta ca 30 minuter. Vi stod nästan längst fram i kön och kunde se lite av vad som hade hänt. Man kör lite extra försiktigt efter att ha sett en sådan olycka.
Men sedan blev det mycket handlande! Vi stannade ända tills de stängde kl 20. Hela bilen blev full. Dottern hade två kompisar med och det var de som blev färdiga sist. De hade nog kunnat stanna ännu längre, tror jag.

Idag åkte sonen iväg på handbollscup i Skövde. Han ska vara borta till söndag. En busslast full från Eslöv och 17 st i hans lag. De får det säkert jätteroligt.

Jag tänkte visa lite fler rosor från trädgården. Jag har inte hunnit att fotografera alla men det blev en del kort ändå.

Först ut är Minette:
En albaros som är vanlig i gamla trädgårdar. Nackdelen är att hon inte tål för mycket regn. Då blir knopparna bruna och slår inte ut.

En Austinros som luktar underbart. Som alla Austinrosor så blommar den hela sommaren, vilket förstås är ett stort plus.

En tehybrid. I år har den inte varit så vit i mitten som den brukar vara. Men det är en favorit i alla fall, fast jag inte är så jätteglad för tehybrider.

Daggrosen är en ren art. Bladen på denna rosen är mycket vackert blågröna. Den får många nypon.

Rosa majalis Foecundissima, fylld Kanelros, är också en art. Den blommar tidigt och doftar gott.

En av mina 10-kronors rosor som har blommat redan i sommar. Vet inte om det är det riktiga namnet, för den förväxlas ofta med Iceberg. Den första är en Polyantharos och den senare en Floribundaros.

En klätterros med härlig färg och underbara stora blommor.

Valdemar är en multifloraros och en klättrare. Han växer fort och får små nypon. Hittades av Bengt Lövkvist från Eslöv, hos en dam i Danmark.

Okänd skönhet som fanns i flera ex när vi flyttade hit.

Denna fanns också här redan.

Jag är inte mycket för att pjoska med mina växter. Därför har vildrosen tagit över när den påympade rosen dog. Ganska vacker den också.

Den andra uppstammade rosen har klarat sig än så länge. Här tillsammans med The Fairy, en Polyantharos.

Ja det var alla rosor jag har fotat. Hoppas att ni fick lite tips på nya rosor.

Vill passa på att tacka Anneli på Vitt, blandat & lite Annat för den fina vinsten! Det var en vinst som passade mig perfekt. Nästan bättre än första vinsten., änglatokig som jag är :)
Nästa gång kommer det att bli brokigt......

36 kommentarer:

Marina sa...

Ullared är ju aldrig fel men olyckor kan man ju klara sig utan.
Fina rosor!

Lily of the valley sa...

Det var längesedan jag var i Ullared! Får abstinens när jag hör alla som varit där, eller ska dit :D

Underbara rosor:D

Ha en skön helg
Kram Lily

Anonym sa...

Änglar och rosor måste väl vara verkligen ditt signum! Rosorna har varit fina länge i höst.
Ullared har jag lyckats att undvika än så länge, men trycket är hårt från omgivningen så att det lär bli dags vilket år som helst;))!

mvh, Anja

♥ Fyra årstider sa...

Vilken tur att mina barn inte är så stora, här är datorns mammas.
Kram Lotta

Annie - Annalunda sa...

Vilka ljuvliga underbara rosor... mina är verkligen på sluttampen... tror att jag ska plantera några av dina sorter!

Grattis till vinsten och så kul med Ullared... tänk jag har aldrig varit där... :)


Kram Annie

H ennA sa...

Hejsan...
Oj så fina rosor..och många! Växer de alla i din trädgård?? Ullared har jag inte haft nöjet att besöka..än, kanske får jag försöka övertala gubben min att ta mig ut på en tur ;-)
Vinterdäcken är på nu, väglaget är opålitligt numera, blött och frost om vartannat..

Ha en trevlig helg!

Kram Anne

NinaH sa...

Åh så trevligt se dig här igen!
Och så mycket mysigt du varit med om sen sist!
Grattis till vinster på både Alnarp & blog!
Rosorna är ljuvliga! Nu blev det ännu några önskerosor på min lista!;-)

Annika Christensen sa...

Det där känner jag igen när det gäller datorer. Fast just får jag ha min ifred. Spännande med STA jag är inte med där vet faktsitk inte närmsta förening för mig.
Otroligt mång rosor du har!!
Hur många har du? Det kanske står någonstans. Då vet jag vem jag skall fråga när det gäller rosor.
Ha det gott
Annika

Annika Christensen sa...

Glömde säga att jag fick till rätt länk till dig till sist.
Annika

Lotta 8`) sa...

Så synd att jag inte visste att du skulle till Ullared för då kunde vi stämt träff där =) och sett vem som hade längst kvitto men jag tror du vann om er bil var full =) Du får visa upp några av fynden.
Så du vann en Dillpion på lotteriet - grattis! Jag har ingen - än..... men visst är de fina!!
Ha en riktigt härlig helg, vi bloggas, kramen 8`)

Anneli sa...

Vilka fina bilder -
Du har en Utmaning hos mig
Kram/Annelie

Lallis - liv och leverne sa...

Det var många år sedan jag var i Ullared.
Och du..för en blomsterälskare som jag så är det..helt underbart att få komma in här till dig:)
Ha en fin helg.
Kram Lallis

Stämningsfullt sa...

Hej!
Så fina bilder på en massa vackra blommor :)
Ullared skulle jag också gärna åka till! Måste ju var perfekt nu till jul och allt...
Lycka till i tävlingen!
Kram.

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Fina rosor du visar.
Även jag var på STA möte helgen som gick men jag kom bara hem med en vinst, som jag planterat ut idag, Rhododendron tigerstedtii. Den ahr hamnat utefter berget på landet.
Trevlig helg
Birgitta

Anonym sa...

Hej
roligt att åka till Ullared ibland, skulle behöva ta en tur och julhandla lite, tack för rar kommentar och ha en go helg!
Kram
Agneta

kullervilla sa...

Underbara rosor du har i din trädgård, blommar alla dessa än…
Vad ni har varit ute och rest… Ullared alltid mysigt…Skolvägen14 är det en butik med det namnet…
Grattis till alla vinsterna..
Ha nu en riktigt mysig helg
Kramiz//kullervilla

Britt sa...

Ullared är alltid roligt att besöka. i bland får man ta det lugnt på vägarna.//Britt

Trollmor sa...

Det var ingen dålig vinstskörd du knep :-) Grattis!
Skolgatan 14 är en liten mysig butik, brukar kika in där ibland.
Njuter av alla vackra rosor du bjuder på.
Ha en mysig söndag!
Kram kram

Willewira sa...

Så härligt med en roskavalkad!! Längtar redan till sommaren.... *suck*.. och vintern har bara börjat.

Skolgatan 14 i Norrköping är en trevlig butik... kommer inte dit så ofta, även om jag bara bor 6 mil därifrån.

Till Ullared kommer jag nästan aldrig... men jag funderar faktiskt att ta mig dit snart... Får se hur det går med det.
Ofta gör man ju av med mer än vad man tänkt sig. Eller hur?

Önskar dig en skön söndag!
Kram Willewira

Anonym sa...

Hejsan Marie!
Oj vad jag blev sugen på att åka på föredrag nere i Alnarp...kanske nästa gång.
Visst är väl rosen Valdemar fantastisk!? Tyvärr blev vi tvugna att flytta honom nu i sommar då trädet han växte i rasade i stormen, men ´han har nog klarat flytten för det syntes nya små skott efter en tid.
kram från Lydia

Anneli sa...

Ja visst är det märkligt hur man kan fasta sådär - har lite saker på gång som jag väntar med på spänning - Små saker...För framtida projekt...
Har bara varit på Ullared 1 gång - men har många jag känner som åker 2-3 gånger /år nästan - heligt för dom...
Kram/Annelie

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Vilken tur att du körde försiktigt! Det är obehagligt när det är oväder...
Så kul att se lite bilder från stan... man tänker ju inte på hur det ser ut egentligen!
Vackra rosbilder också!
kram
Marie

LillaFlisan sa...

Vilken härlig blogg med fantstiska bilder!

Kul att du ville delta i min lilla utlottning!

Kram

flisan

Poppins sa...

Ullared locka mig inte alls men kanske jag borde tänka om och åka dit. Får ta med stora plånboken i så fall, förstår jag! :)
Så många vackra rosor ni har i trädgården!
kramar från Poppins

Poppins sa...

Har en liten utmaning till dig...

Gårdsromantik sa...

Så vackra rosor!

Grattis till vinsten!

Kram Maud

~~*Pennyshouse*~~ sa...

hej hej!!!

ullared ja...olyckor nej...
längtar till ullared men det finns aldrig tid för att åka dit.Fattar inte var tiden tar vägen....nån som vet...hihihihi..

Så fina rosor......underbart som min lille son på3 år säger just nu om allting..

Kram Nilla

Unknown sa...

Hej Marie,

Ja kan du tänka dig vad vi tjattrade.....
Det blev som du förstår mest om inredning.....
jättegulliga tjejer.

Hoppas att din rätta stämma har återvänt och att du är frisk igen
kramisar Jeanette

marita blücher sa...

Vilket vackert potpurri av rosor och stort grattis till alla lotterivinster - ni måste vara en riktig turfamilj!
Tusen tack för din kommentar på min blogg och ha det så bra.
Kramis/Marita

~~*Pennyshouse*~~ sa...

...
hihihi..jag hoppas han läser bloggen...hihihi...vill ha ett helt nytt rum faktiskt..men det får bli till våren då fönstren ska bytas.....längtar.Å då passar det ju att byta soffa oxå ju...*BLINK*

Söta änglar du vunnit.

Kram Nilla

Annika Christensen sa...

Skulle bara säga att jag ser framemot nästa inlägg.
Hoppas allt är bra med dig.
Det är så kul när du tittar in till mig.
Ha det gott
annika

A home far away sa...

Hej igen, vilka fina blomster du visar otrolig färgprakt! Och visst är det härligt att städerna lägger lite pengar på att ha det fint på gatorna det gör så mycket och man blir glad!

Kram Gunilla i Singapore

Millas hem sa...

Hejsan!
Ullred ja...dit hade jag också tänk att ta en tur till om ett tag!
Är inte så mycket för att trängas där egentligen, men visst kan man göra en hel del fina fynd där!
Ha en trevlig kväll!
Kram Camilla

Vit Spets sa...

Hej!
Tack för kommentaren - det värmer så gott :)

Otäckt med olycka så där när man sitter i bilen...förstår att det blev försiktig körning resten av vägen...

Ljuvliga rosor Du visar!

Ha en trevlig kväll
//Siv

Tusenfröjd sa...

Så kul att du hittade till mig... och när jag kommer hit så ser jag att du dessutom länkat till mig. Så kul!

Ullared, det var länge sedan jag var där. Men jag minns att man kunde hitta ALLT där. Så det får kanske bli en tur... till våren om jag hinner:-)

Ha en underbar helg så hörs vi!
Liv

Tusenfröjd sa...

Nu måste jag fundera vidare på det där med att plantera sin julgruper hos oss. Jag tror att det kan vara kul. Och precis som du skrev, har man som oftast någon vacker skål eller kruka som man gillar.
Imorgon ska jag åka till Gröntorget för första gången,, det ska bli såååå spännande! Får se hur mycket vi får in i bilen...
Kram Liv