tisdag 17 november 2009

Är så glad!
För vet ni vad?
Nu börjar frölistorna komma.
Jag fick katalogen från SRGC i går, och snart kommer STA:s lista upp på internet.
Gissa om man har att göra framöver!
Det är inte lätt att välja ut vad man vill ha för något.

Titta vad som vaktar utanför min dörr:

Tror ni att det blir en prins om man pussar honom? Han har ju faktiskt krona.

Lite pyssel har det blivit också. En slinga av rönnbär. Den passar bra till jul, men får hänga i fönstret redan nu:

 

Avslutar med en bild på azalean jag fick förra veckan när jag hade styrelsen från Skånes trädgårdsamatörer på middag:

Ser ni den gamla kakelplattan som den står på. Riktigt 70-talsstuk på den.


44 kommentarer:

sara på hedepipan sa...

Vilken underbar slinga. Jag blev sugen på att göra en. Ja jag väntar också på frö listor, men jag ska i sommar satsa på en egen blommande äng med bara ettåriga. Har du några förslag på lätta ettåringar?
kram sara

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Haha, skulle precis föreslå att våra grodor kunde få träffas...undrar om det funkar när de båda har prinskrona?
Så fina dina rönnbär är fortfarande, här har de skrumpnat ihop fullständigt!
Ha en riktigt go vecka,
kram Lydia

Alen Trädgård sa...

Pussa INTE grodan Mari, det kan få förödande konsekvenser;) Din rönnbärsslinga var ju jättefin. Jag har också trätt rönnbär på tråd men flera små slingor inte en enda lång o fin som du har gjort. Det blev iaf hemskt snyggt upphängt så som du gjort med ett så fint avslut i varje ende;)

Anns Gröna sa...

Så himla fin girlang du gjort av rönnbären, Mari! Inspirerar mig att ta tag i påsen med bär som väntar på verandan.
Ha en go´vecka!
Kram
Ann

Gunilla sa...

Men vad fint och dekorativt.
Rönnbären har försvunnit för länge sedan.
Grodprinsen ser ju verkligen alert ut så ta du och pussa den så får vi se.Du kan ju lägga ut en bild så får vi se resultatet;)))
Ja det blir lite bryderier när listorna börjar komma jag vill ju ha allt. Men i slutändan blir det nog ganska normalt inköp.

Ha det gott
Gunilla

NinaH sa...

Kors! Dags för frölistor nu?! Då får man hålla utkik!;-)
Fin slinga! Och vacker Azalea! Tycker särskilt om dem i vitt!

Millan sa...

Vita Azaleor är underbara en endaste gång har jag lyckats hålla liv i en sådan hela vintern alla andra bara tvärdör här, för varmt och torrt kanske...
Vacker slinga i rönnbär och vilket pill det måste ha varit.

Kram

Lillianna sa...

Oj vilken lång girlang du gjort! jag försökte få barnen att hjälpa till med rönnbärsträdandet men de tröttnade illa kvickt, så jag satt där med min nål och tråd. Det blev fint men inte alls så långt som ditt!
Nu har jag plockat nypon som jag tänkte trå upp på en ståltråd, men det ska jag inte ens försöka få barnen att göra!

Katalogerna är kul! Jag har slutat så, men jag minns hur det var! Jag beställde mest från en tjej som kallar sig Lingon-ben och har en fantastisk frösamling!

/Lillianna

kullervilla sa...

Så välkomnade och vackert du gjort vid dörren.
Rönnbärgirlang riktigt mysigt…vårt rönnbärsträd dog i fjor…så här blir det inga girlanger:=(
Kramiz//kullervilla

Lily sa...

Så jättefint vid din entré! Den grodan förvandlas nog till en underskön prins med underbart vackert farliga gröna ögon! Livsfarligt ;-))

Visst är det kul att göra saker några stycken tillsammans! Får man fråga vart loppisrundan skulle gå? jag tycker det är ursvårt att hitta bra ställen...

Min TV-bänk ska jag nog välja att inte visa!! Det är något av det fulaste jag har sett....
Så blir det ibland :D

Ha de gott
Kram Lily

Lily sa...

De har jag aldrig hört talas om! Jag har varit en gång på Flora Linnea! Spännande att ge sig ut på äventyr..
Ska du till Jeanettes julmarknad nästa helg?
Ha de´gott
Kramar
Lily

Lily sa...

Det låter kul att åka med Nina till Annie i Tingsryd!
Tyskland är inte helt fel det i heller..
Ha det så kul vilket du än gör!
Kram Lily

Viveka i Bläckhornet sa...

Så fint med slingan i fönstret.

Och ett vackert välkomnande vid dörren.

Ha en skön helg

Kram Viveka

Ingela - Mosters Trädgård sa...

Så fint du gjort med rönnbären! Förstår inte var alla fortfarande hittar så fina rönnbär? Här är de borta eller bruna och tråkiga sedan länge...
Snygga nya "sidor" du fått på din blogg, så fint med rosor.
Ha det gott. /Ingela

Britt sa...

Det är härlig när katalogerna kommer men jag har ju bestämt att jag inte skall ha något till våren :)//Britt

Lilla huset på prärien sa...

Oj... är det redan dags för fröer nu!? Ja... varför inte. Hoppas vintern blåser över snart så jag får plantera lite god ruccola igen :)

Kram Jenny

Trädgårdsdrömmar sa...

Hej!
Så fint du har piffat inför julen.
Fina rönnbär. Mina fina vita pärlrönnsgirlanger går mer åt det rosa hållet nu..hmmm passar inte så bra.
Ja nu går man i väntans tider och väntar på STA frölista. Den är en riktig julklapp som man blir varm om hjärtat av.
Kram på dig
Carina

Unknown sa...

Så fint det blev med rönnbärsgirlang. Våra ser dock så tråkiga ut, rent svarta. Hade tänkt göra rönnbärsgele men det blir väl inte av det heller.

Undrar när vintern kommer.

Jättefin azalea!

Hälsningar

Anki

Kamomilla sa...

Hej!
Tack för att du kikade in hos mig och vill vara med i utlottningen!
Ha en bra vecka!
Kamomilla

Drömmen om Villa Grönskog sa...

Hej Mari.
Men åh,vilken fin rönnbärsgirlang,och den passade ju så bra där.Blir lite sugen på att göra en själv.
Fin azalea,själv är jag ingen hejare på just den blomman,men hos dej trivs den väl.
Kram Anette

Bitte sa...

Vilket jobb att göra en sån rönnbärsslinga! Men vackert blev det verkligen :-).

Vilken söt groda du har vid dörren... jag älskar grodor som har kronor på huvudet :-).

Kram
Beatrice

Poppins sa...

Rönnbärsgirlangen är jättefin! Vilket arbete att trä alla dessa bär.
Jag har ingen groda utanför dörren men några pumpor är kvar. Snart ska adventsljusen upp och sprida lite stämning.
kram från Poppins

Lúcia sa...

Hi,
Lovely and interesting photos. I love "azaléas" (in portuguese), they have so many colors and sizes and bloom all year.
Wish you a nice weekend,

Lúcia
www.fazemosdeconta.com
www.luciamrusso.com

Anjas Hill sa...

Läste att Kenneth K hade fått sin SRGC för ett par veckor sedan. Nu blir jag undrande varför min inte kommer? Hoppas verkligemn att den ligger i brevlådan idag!
Vilken imponerande slinga av rönnbär! dessutom tycker jag själv att de är så vackra när de torkar och blir så där tegelröda./Anja

Britt sa...

va fint med rönnbärsslinga, du är duktig du! :-)

Kul att du vill vara med i utlottningen.

Kram britt

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Vilken fin och lång rönnbärsgirland du gjort!
Trevlig helg
Birgitta

(eddas) sa...

Hei:)
tusen takk for slik en koselig kommentar fra deg...det varmer mitt hjerte masse:)
håper du har hatt en fin kveld
klemmer fra meg....

LillaFlisan sa...

Åh ,så underbart att läsa om dina fröer! Du påminner mig ju om att våren är på gång långt snabbare än man anar... det är ju faktiskt bara 3 månader kvar tills det är MARS!!!!!

Fast just nu njuter jag gärna av julen, det är ju så vackert överallt nu.....

Stor kram och trevlig andra advent!

Flisan

Martina sa...

Hej! Vilken fin slinga du gjort!! Jag hoppas det är bra med dig.
Kram Martina

Anneli sa...

Vilken härlig girlang - hoppas det är bra med dig
kram

Shabbycharm sa...

Hei Mari... ta en titt på bloggen min;O)
klem bella

Therese sa...

Hallåååå där, tittar in lite försynt och undrar om ett litet paket månne hamnat hos dig? Hoppas det så det inte försvunnit på vägen och att det var något som föll dig i smaken...

Många kramar din bloggvän i Julswappen :-)

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Igår satt jag en stund och tittade igenom STAs frölista. Jag som lovat mig själv att inte så något har nu en lång önskelista.
Trevlig helg
Birgitta

Åsa sa...

Wow vilken rönnbärsgirlang....läckert.

Inget mosshjärta än hihi..
Mycket som ska hinnas med nu före jul. Och vilket jobb redan med att börja välja fröer. För mej känns det alltför tidigt att tänka på sånt än.

Trevlig helg
Kram Åsa

Moa sa...

Härlig rönnbärsgirlang.. så fin men du Marie du ska passa dig för att pussa grodor.. man ska inte pussa vilka grodor som helst.. *fniss*.. bara de med guldkronor det är så man ser dem.. de riktiga. VAd gullig du är.. som vill titta efter Blodörten i vår.. om du kommer ihåg är jag jättetacksam,.. för oddsen för att lilla rotbiten finns kvar är väl inte så lysande så att säga. Ha en skön tredje advent och en fin Lucia.. kanske dina barn lussar för dig.. eller har de blivit för "stora" för det.. =). Kram /monica

Mitt smultronställe sa...

Hej!!

Fint du har vid dörren. Prova och pussa jag vill veta, hihi...

Slingan va julig och fin!!
Hoppas du får en fin lucia!'

Kramar från Camilla.

Njut i din trädgård sa...

Oj vad jag gillar den där girlangen!!!! Urfint!!!

Trevlig helg och förresten trevlig lucia!

Therese sa...

Så bra att det hamnade rätt och att jag lyckades pricka in ett å annat som föll dig i smaken, själv har jag tre paket liggandes här från min hemliga vän, och det kliar, kliar i fingrarna att se vad det är... tror att jag måste tjuvkika lite *ler* Kram kram!

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Hej!
Vad kul att du vill deltaga i min utlottning! Du har två lotter, lycka till!
Ha det gott!
kram
nina

Britt sa...

Ja, nu förstår jag att du har fullt upp, med att välja de vackraste blommorna... ;-)

Kram britt

Ett Vitare Hem sa...

Tack för att du vill vara med i min utlottning, önskar dig lycka till!
Kramis/LenaS

Anns Gröna sa...

Hej!
Ville bara poppa in och önska dig ett skönt och njutningsfullt slut på veckan.
kram
Ann

idémakeriet sa...

Hej Mari,

Hur har du det?
Färdig för julen?
Här är allt upp och ner och vet jag inte var jag ska börja och sluta.
Huset är nu nästan färdigt men en hel del jobb för oss finns kvar och det är inte så lätt med 4 barn att göra något.
Vi fortsätter att kämpa oss igenom det hela och hoppas att vi kan pusta ut över julen. Sen är det bara njuta som följer.
Fin din girland av rönnbär, alltid lika tacksamt de små kulor.
Ha det nu jätte bra och om vi inte hörs mer God jul på dig.
Njut av allt du vill njuta av och ta det lugnt.
Stor jul kram Gerda

Lilla huset på prärien sa...

Frölistor redan...?! Men det går väl inte att välja heller? Jag hade aldrig klarat av att välja. Ingenting har jag planterat i år. Förhoppningsvis kan jag peta ned lite fröer i vår då... :)

God Jul önskar jag dig!

Kram Jenny