torsdag 24 april 2008

Svalört

Nu har vi haft två underbara dagar med sol och varma vindar.
Fast på morgnarna har vi fått skrapa bilrutorna minsann.
Det märks att det inte har regnat på ett tag nu för många av mina växter slokar lite.
Så det måste vattnas på sina håll.
Tillbringade en del av gårdagen med att såga till ett dött äppelträd.
Jag tänkte att ha det som stöd till någon klätterros och göra en stor rabatt i anslutning till det.
Få se hur det blir.
På kvällen hade vår bank bjudit in till en informationsafton med mingelsnacks.
Det var väl så där.
Anledningen till att jag gick dit var att vi skulle vara på Trädgårdspaletten i Malmö.
Jag har ju aldrig blivit färdig till att ta mig dit.
Tyvärr, tyvärr så glömde jag kameran hemma i brådskan.
Men det var inte sista gången jag åkte dit.
Vilket ställe!
Och vi fick en lång guidning runt av ägaren själv.
Vilket innebar att vi fick gå in i en del växthus som man inte alltid kunde få gå in i.
Jag gjorde en miss till : Jag hade inga pengar med mig!!!!
Och han sålde julrosor för 70:-!!! Bl.a. Green Corsican och Silver Moon. Den förste har jag redan, men den siste.....VILL HA!!!

Annars kan man väl säga att det exploderar i trädgården av allt som är på väg upp.
Det är så kul att gå "rundan" varje dag för att se vad som har hänt.
Tänkte visa bilder på de svalörter som jag har.
Jag har dock inte fotat den vanliga, den växer överallt här, tom i krukorna!
Denna har jättemörka blad som knappt syns mot jorden och vanliga enkla blommor.

Underbart ljuvlig är denna lite större blomman. Ljust, ljust gul med gröna blad.
Fylld gul med gröna blad. Inte så dum den heller.
Ännu en med mörka blad fast med lite variegering. Blomman är enkel gul. Detta är en sort som Johan P i Järna har frösått.
En fylld till, fast denna är ljusgul. Mumsfilibabba.....
Snygg eller ful? En smaksak kanske. Klart annorlunda blomma med variegerade blad. Allt som är annorlunda går hem hos mig!

4 kommentarer:

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Att det finns så många olika sorters svalört?
Tar gärna mot tips på var de går att få tag på.
Ha det gott
Birgitta

Linda Lunda sa...

Hihihihi... ja... vi tänkte helt lika idag! Ser att du har några sorter som jag inte har... blink blink!
Den vita enkla har jag inte... och inte marmorsorten... blink blink!
Linda

Karin sa...

Kul att du också bloggar. :) Alltid roligt med folk man träffat irl (på Botanträffen). Vilka underbara ranunculus - där fanns många som hamnar på vill-ha-listan. Ha det gott! Kram Karin

Lily of the valley sa...

Så fina Ranunculus! Jag skulle vilja ha alla, i synnerhet den sista. Den är häftig!

Ha en skön helg
Kram Lily