onsdag 28 maj 2008

Fortsättningen på min vecka.

När jag jobbade på onsdagen såg jag en annons i tidninge som var intressant.
Det var Öspab som sålde ut rosor för 10:-/st!!!
Åkte dit direkt efter jobbet och hittade Schneewittchen, Rosa Helenae Lykkefund, Rosa Mundi, Heritage och Charles Austin. Snacka om fynd!
Sedan åkte jag vidare till Norrvidinge handelsträdgård och fyndade 3 st julrosor för 29:-/st, bl.a. ´Silver Moon´.

De andra två var onamnade, men hade lite spännande blad.

Fyndade lite till, se längre ner.

Sedan fick jag en utmaning av Randi med bloggen Bland rosor & tistlar.
Jag ska visa mitt senaste, bästa och sämsta köp.

Mina senaste köp blir ju växterna ovan + lite andra saker som jag hittade:

Dessa ljuslyktorna fyndade jag till halva priset. Gissa varför?
Jo, de var lite rostiga i kanten. Men vad gör det!!! Jag gillar ju rost!

Kunde inte motstå denna rosenkruka. Visst är den söt!

Mitt bästa köp är ju enkelt. Det var när vi köpte vårt hus.
Det ligger på landet med åkrar runt om och tre grannar på ett håll. En tomt på 2500kvm som mest innehåller gräsmatta. Ett gammalt hus som är ihopbyggt med ladugården, och sedan tillbyggt.

Mitt sämsta köp var svårare. Tror att det blir "finporslinet" som jag började samla på, men som jag aldrig kommer att köpa färdigt eftersom vi har gammalt porslin i stället.

(Bilden kommer från en köp och sälj sida och är inte min.) Den är ju jättefin, men det enda som jag har komplett är kaffekopparna. Och dem använder jag inte heller. Jag har andra koppar jag gillar bättre och som är ärvda.

Jag skickar utmaningen vidare till:
Nina (orkar du med detta också ;) ) med Ninas Garden-tankar.
Linda med Trädgård... drakar och lite annat.
Carina och Ken med Trädgårdsdrömmar.
Hoppas att ni inte har haft denna utmaning innan.

Veckan avslutades med mors dag och fina presenter av man och barn.
Av mannen fick jag ett Pandora amband med en berlock (en ros).

Av sonen fick jag ett fint hjärta:

(Bild från StyggaLillaLoppan.)

Och dottern kom med en underbart doftande tvål.

Helt perfekt avlsutning på en toppenvecka!

17 kommentarer:

Karin sa...

God morgon! Wow, vilka rosfynd! Förstår att du var tvungen att köpa, det var ju praktiskt taget gratis. Fina sorter också. Julrosor är en annan favorit helt klart. Hihi, jag gillar som du rost. Klart att det inte gör något med ljulyktorna. Både de och krukan var kanonsnygga. Sämsta köp, det är svårt, men jag valde som du porslin. Ha en härlig onsdag!

Kram Karin

Nina sa...

Jisses vilka rosfynd du har gjort. 10:- får du ju inte ens en tidning för nuförtiden ... Helt ok att du har "lånat" en bild !!!
Ha en mysig vecka /kram/NIna

NinaH sa...

Vilka härliga växtfynd!!! Och annat- rosenkrukan gillar jag verkligen! Så gulkliga män du är omgiven med- "Äkta" som ger så vackert halsband & "den yngres" hjärta var jättefint!
Du Mari- ska nog hinna anta utmaningen också!;-)

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Vilka rosfynd du gjort!!!
När det är så billigt går det verligen inte att låta bli att köpa.
Ha det gott
Birgitta

H ennA sa...

Oj vad du har fyndat! Rosenkrukan var ju bara för ljuvlig och ljuslyktorna riktigt söta! Jag håller på att lära mig vad som är ogräs och inte..skulle vilja ha så mycket olika slags blommor, men det får ju ta sin tid och allt kan man inte skaffa sig på en gång eller hur..
Visst försöker man lyssna på kroppens signaler,vi kvinnor har ju en tendens till att alltid vara duktiga och ha koll på allting, fixa och dona med allt vad det innebär. Ibland är det välbehövligt att bara vara.
Önskar dig en solig och en trevlig helg!

Kram Anne

Unknown sa...

Tack snälla för fin kommentar.
Blev glad att Du tänkte på mig.

Hoppas att Du också får en fin helg!

Kramisar Jeanette

Fru Lindberg sa...

Skrev världens inlägg & så försvann det? Då tar vi en favorit i repris: Jag hoppas du visar alla blommande rosor sen, jag kan ack för lite... Är så glad för att jag planterat pioner & löjtnantshjärta, vi har en tomt på 700 m2 men jag planterar som om vi hade 7000 m2! Sambon muttar något om en äng, hi hi. Tack för alla söta kommentarer, de värmer! Ha en trevlig helg!

Monica sa...

Vilken tur du har, att springa på såna rosfynd. Hoppas vi får se dem när de blommar så småningom...
Tjingeling
Monica

Lily of the valley sa...

Vilka fynd du gjort på Öspab! Det har jag helt missat...
Ljuslyktorna är underbara liksom krukan och dina Mors dagpresenter!

Ha de gott i solen
kram Lily

Annie - Annalunda sa...

Åhhhhhh vilka rosfynd...!!!! Så härligt... Din rosenskål är underbar...och armbandet du fått är jättefint! Tack för hälsningar -det värmer!

Kram Annie

Fritt ur hjärtat sa...

Nu måste jag ju fråga!! Marieholm hur långt ner ligger det?? Jag var i ett Marieholm men det låg långt nere vid Landskrona, så långt åker du väl inte för att vara på forumträff??

Kul att du hade en blogg, vi börjar bli några nu;-))

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Vilket fynd! Rosor för 10 kr! Jag tror jag smäller av... Där skulle man ha varit med.
Kram
Marie

Anonym sa...

Oj vilka massa fynd du gjort.. alla rosor och julrosor.. det riktigt pirrar av villha inombords.. ja en del har tur.. OCH säger OCH så får du Pandoraarmband.. så fint något jag önskar mig nu i sommar när jag fyller år. Vari går med sambon i en affär och fick så fina broschyrer på dessa vackra smycken.. ja han förstod vinken.. *gapskratt*.. får väl se vad som sker .. ha det gott Monica

Marie sa...

Tänk att fynda rosor för 10 kr/styck, lyckliga dig! Hihi, jag hade också gärna köpt de där ljuslyktorna, rost är ju fint!!!!!

Vilka fina Mors dag presenter du fick!

Ha en fortsatt bra vecka!
Kram Marie

Lotta 8`) sa...

Hallå där nera i söder! Jag gissade att det var du, eller rättare sagt "Linvik" som sa att det var du - gulle dig =) Jag skall faktiskt plantera lökarna på friland, märka platsen och till våren skydda dem med en "nätklocka". De var jú så fina!! Förstår att du ville vara med alla på träffen och jag visste ju inte att du skulle till Göteborg..... Men kanske du tar en tur till Lustgårdarna i sommar? Då kan vi ju se om vi kan träffas - det hade varit riktigt kul... Nu planerar vi Skåneresan och önskar vi kunde åka i en vecka och ta en kaffe hos alla vi fått inbjudan till..... Ha det såg gott, kramen 8`)

kullervilla sa...

Oj vilka fynd, rosor för tio kronor st helt fantastiskt. Har inte hör talas om
Öspab eller Norrvidinge handelsträdgård innan. Alltid roligt med lite nya ställen att köra till. Tack för tipset.
Ljuslyktorna med rost gillar vi också och ert hus ser underbart.
Kramiz //kullervilla

Millas hem sa...

Hej!
Håller med om fröerna, vet man inte helt säkert är det bäst att inget säga!
Rostiga lyktorna är ju jätte mysiga! Ju rostigare deto bättre!
Krukan var också söt!
Kram Camilla